יום שני, 7 בפברואר 2011

לקיחת אחריות

ספר שמואל א פרק ט"ו מציג בפנינו סיטואציה של חוסר לקיחת אחריות מצידו של שאול המלך. בפרק מסופר על הציווי של ה' לשאול המלך להשמיד את עמלק- גם את האנשים וגם את בע"ח. שאול לא ביצע את הציווי במלואו וכאשר שמואל הוכיח אותו על כך הוא ניסה להתחמק מאחריות.
קרא את הפרק והתייחס לפעילות הבאה:-

א. כיצד ניסה להתחמק מאחריותו?
ב. מדוע התנהגותו אינה תואמת את מעמדו?
ג. כיצד מגיב שמואל להסבריו של שאול ומהן הסיבות לתגובות אלו?
ד. הצע לשאול אפשרות אחרת להגיב כאשר נתפס והסבר מדוע היה כדאי לו לנהוג כך.
ה. ספר על מקרה בו נהגת שלא כשורה ונתפסת. כיצד נהגת ומה היו השיקולים שלך באותו זמן?

7 תגובות:

  1. שם העבודה: לקחת אחריות
    מגישים: עמית פלד ורועי גדות
    כיתה: ט'4
    מוגש למורה: נעמי דני

    1.כאשר שאול חוזר מהמלחמה, שאול מגיע לשמואל ואומר לו: שהוא ביצע את צו ה' (במלואו). לאחר מכן, שמואל שומע רעשים ושואל את שאול: מהו מקור הרעש? שאול עונה שאלו חיות שהובאו על מנת להקריבן לה' (גם מלך עמלק נשאר בחיים), שמואל הזכיר לשאול שהוא היה צריך להשמיד את כל בע"ח וכל האנשים ובתגובה עונה שאול: שהעם גרם לכך שלא כל האנשים ובע"ח של עמלק הושמדו.

    2.התנהגותו אינה תואמת את מעמדו משום ששאול הוא מלך והמלך הוא בעל הסמכות הגבוהה ביותר (האחראי על העם), ואם הוא לא יהווה דוגמה לכל שאר העם, העם יקח דוגמה מהמלך ולא התנהג כראוי. בנוסף, הפלת האשמה על העם מגדילה את חומרת המעשה כאשר הוא מאשים את העם ובכך מפיל את האחריות על העם, למרות שהאחריות היא ברובה של המלך.

    3.שמואל כועס, מזלזל ומאוכזב ממעשה שאול בכך שאומר לו שנמאס לו מהתחמקותו של שאול מאחריותו (וגם מעונשו), ובנוסף, לא רצה שמואל להיפגש עם שאול עד סוף ימי חייו.
    הסיבות הן:
    •מכיוון ששאול בסמכותו הנוכחית (כמלך) לא התנהג כראוי לתפקידו, שמואל היה מאוכזב משאול, והתעצבן על מעשיו.
    •שמואל שהיה קנאי לה', רצה ששאול (שלא ביצע את צו ה') יקבל עונש חמור.
    •שמואל מזלזל בשאול ובמעשיו משום שהוא מלכתחילה לא רצה במלך וידע שמלך לא יבצע את מטלותיו.

    4.שאול היה חייב מהרגע הראשון להודות במעשיו, לקחת אחריות על מעשיו ועל כל העם.
    אם שאול היה נוהג כך, כנראה ששמואל היה מוותר לשאול על העונש כולו או לפחות על חלק ממנו.

    5.לפני כמה שנים, בבית ספר יסודי, היה ילד שלא הייתי בקשר טוב איתו. פעם אחת הוא עצבן אותי מאוד ולכן החלטתי לרשום עליו מילות גנאי בכל שומרי המסך של המחשבים בבית הספר. באותו זמן ידעתי שאני עושה מעשה שלא כדאי לעשותו, אך חשבתי לעצמי שזה שווה את העונש שאקבל על מעשה זה. לאחר כמה ימים, גילו את המעשה ולכן החלטתי להיות הגון ולהודות במעשה שעשיתי. לבסוף, בזכות שהודיתי על ביצוע המעשה הוקל העונש שלי ולכן הרגשתי שעשיתי את המעשה הנכון, כאשר הודיתי במעשיי.

    השבמחק
  2. שם העבודה: לקחת אחריות
    מגישים: גל כספי
    כיתה: ט'4
    מוגש למורה: נעמי דני

    א. הוא ניסה לשקר להם, אך הם יודעים שהוא שיקר, והם נתנו לו הזדמנות להתחרט על שקרו, אבל הוא המשיך לשקר להם.

    ב. מכיוון שהוא מלך, אלוהים סמך עליו, והוא אכזב אותו.
    חוץ מזה, רק לפני כמה זמן, כששמואל רצה להמליך אותו שאול ענה לו: מי אני שאהיה מלך, ועכשיו הוא מתנהג כאילו הוא יכול לעשות מה שבראשו.

    ג. שמואל מגיב בכך שהוא אומר לו: "הרף". זאת אומרת שנמאס לו ממנו, אין לו סבלנות אליו יותר. הוא רומז לו שהוא יודע שהוא משקר בכך שכאשר הוא אומר שהוא הרג את כל החיות הוא שואל אותו אז איך אני שומע את הקול של חלק מהם? הוא נותן לו הזדמנות לכפר על מעשיו ולהתוודות אך הוא לא עושה זאת. הוא מזכיר לו את זה שלפני שהכתירו למלך הוא שאל אותו מי אני שאהיה מלך אבל עכשיו הוא מתנהג כאילו נולד להיות מלך ועושה מה שבראשו. הסיבות לתגובות אלה הן ששמואל כועס עליו, כי אחרי הכול הוא זה שהכתירו למלך, והוא מרגיש ששאול כפוי טובה אליו.

    ד. אני הייתי מציע לשאול לא לשקר, ולהגיד שהוא עשה טעות, או להצדיק את מעשיו ולהסביר מדוע עשה זאת, ואולי הם יסכימו לדעתו. הייתי מציע את זה מפני שאני חושב שהכי טוב זה לספר את האמת, וכשמשקרים תמיד קורה בסוף משהו רע. לדעתי, בגלל שהוא שיקר אלוהים יעניש אותו בצורה כלשהי, אז היה עדיף לו לומר את האמת מההתחלה.



    ה. פעם אחת שיקרתי לאמא שלי ששטפתי את הכלים, למרות שעדיין לא שטפתי אותם. תכננתי לשטוף אותם לפני שהיא תחזור, אבל לבסוף היא הגיע הביתה לפני שזכרתי לשטוף אותם, נענשתי ולמדתי את הלקח. השיקולים שלי היו שלא הייתי צריך לעשות זאת ועד עכשיו אני מצטער שעשיתי.

    השבמחק
  3. גיא טורביץ ט'4

    1.בהתחלה שמואל בוחן את שאול ושואל אותו מהם קולות הבקר שהוא שומע אז שאול בניסיון להתחמק עונה לו שהבקר הובא בשביל להיות קורבן לה'. לאחר מכן שאול מעביר את האשמה אל העם בטענה שהם אלה שלקחו את הבקר מעמלק.
    2.ניסיון ההתחמקות של שאול לא ראוי להתנהגותו של מלך, שבתור דמות המשמשת דוגמה לשאר העם הוא אמור לקחת אחריות על מעשיו.
    3.שמואל מתאכזב מהתחמקותו של שאול ואומר לו בכעס שהוא לא רוצה יותר לפגוש אותו עד סוף חייו. שמואל נפגע אישית מהתנהגותו של שאול בגלל ששמואל שהיה קנאי לה' כעס על כך ששאול הפר את צו ה'. שמואל רואה בהתנהגות של שאול כהתנהגות לא ראויה למעמדו.
    4.שאול לא היה צריך להכחיש ולהתחמק כי הוא יודע שאלוהים יודע הכל, וגם כי אם הוא היה מודה מלכתחילה סביר להניח שעונשו היה קטן יותר.
    5.בשיעור תנ"ך לא הכנתי שיעורי בית ורק כשהמורה ביקשה ממני להקריא את התשובה ניזכרתי להגיד שאין לי שיעורי בית. אני חושב שאולי אם הייתי אומר מראש שלא הכנתי את שיעורי הבית היא הייתה כועסת פחות. D:

    השבמחק
  4. 1."ויאמר שאול מעמלקי הביאום,אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר.."
    כאשר שמואל שאל את שאול "מה קול הצאן הזה באוזניי?" הוא אמר זה מה שהחרמתי מהעמלקים אשר העם (בנ"י) חמל עליהם.

    2.כיוון שהמעמד שלו הוא כמלך ומלך צריך לשמש דוגמא. ופה רואים ששאול שיקר ,לא לקח אחריות ולא מילא את תפקידו עד הסוף.

    3.*שמואל אומר לשאול-ומסביר לו מי הוא ומה המעמד שלו, ואומר לו מה ציווה אותו ה', ושואל "ולמה לא שמעת בקול ה'?" ושנמאס לו.
    *שאול אומר לשמואל-שהוא כן עשה את אשר ציווה אותו ה' "ואביא את אגג מלך עמלק, ואת עמלק החרמתי, ויקח העם מהשלל צאן ובקר וראשית החרם לזבוח זה לה' אלוהיך בגלגל".שאול נותן לשמואל תירוצים כדי לכפר על מעשיו.

    4.שאול היה צריך מההתחלה לשות את אשר ציווה אותו ה', ואם הוא לא עשה זאת , לא היה משקר.

    5. הייתי חייבת מכנס, שניה לפני שאחותי ייצאהמיבת שאלתי אותה אם אפשר לקחת מכנס שלה, והיא אל הסכימה לי. וברגע שהיא יצאה מהבית לקחתי לה אותו.
    שהי אחזרה ביתראתה שהמכנס לא היה באותו מקום אז היא שאלה אותי אם לקחתי אותו ובאותו רגע לא ידעתי מה לעשות ולא הרגשתי נעים לשקר לה כי היא אחותי הגדולה אז אמרתי לה שאני לבשתי אותו.

    השבמחק
  5. אמיתי גינסברג, ט'4

    א. שאול האשים את אנשי ישראל בכך שלא הרגו את כל חיות עמלק כפי שציווה ה', אלא שהשאירו חלק מהחיות בחיים כדי להקריב לה'. שאול לא הזכיר שהוא זה שנתן את הפקודה לא להרוג את כל החיות, ובכך ניסה להתחמק מהעונש של ה'.

    ב. מלך אמור להוות דוגמא לכל הדרגות הנמוכות ממנו. שאול שיקר וניסה להתחמק מעונש, ובכך הוא הביך את עצמו מול כל העם בכך שנתפס גם על חטאו וגם על שקרו.

    ג. שמואל עצבני מאוד, מכיוון ששאול לא היה מוכן לקחת אחריות על מעשיו ועל מעשי עמו כמלך העם. הוא גם ידע ששאול שיקר אבל לא הודה בכך. שמואל יצא מדעתו עקב כל חטאיו של שאול, והבטיח לו שלא ידבר איתו שוב לעולם.

    ד. שאול היה אמור להודות במה שעשה. אמנם זה לא היה פוטר אותו ממה שעשה, אך שמואל וה' יבינו ששאול הבין כי עשה דבר לא נכון.

    ה. בבית הספר שלי בארה"ב הפעלתי את אזעקת האש ללא סיבה, ולאחר מכן נאלצתי להודות באשמה מכיוון שלא יכולתי לשמור בפנים את האשמה על מה שעשיתי. ידעתי שזה לא נכון, ולכן הודיתי באשמה.

    השבמחק
  6. אסף וינברג ט'4


    1) שאול היה אחראי על העם ועל מעשיו לאחר המלחמה נגד עמלק. הוא לא לקח אחריות על לקיחת הצאן ועל הפרת צו הה', הוא אמר שהעם לקח את הצאן במקום לקחת אחריות ולהגיד את האמת.
    2) התנהגותו אינה תואמת את מעמדו מכיוון ששאול הוא מלך. הוא לא סתם מלך אלא הוא המלך הראשון. לא רק שהוא צריך להוות דוגמה לעם אלא הוא צריך גם להוות דוגמה למלכים שימלכו אחריו.
    3) שמואל כעס מאוד על שאול לא רק כי הוא לא קיים את צו ה'. שאול גם לא לקח אחריות על מעשיו למרות ששמואל ידע ששאול אשם. שאול ניסה לשקר לשמואל וזה מה שהרגיז אותו.
    4) שאול היה יכול במקום לנסות להפיל את האשמה על העם, לקחת אחריות על מעשיו, להבין שהוא לא היה בסדר ולא לנסות לשקר לשמואל כי זה רק החמיר את המצב.
    5) פעם שהייתי בן 11 הייתי עם בן דוד שלי וחבר שלי בבאולינג. בטעות זרקתי כדורסל על אחת המנורות שם ושברתי אותה. אני לא נהגתי נכון באותו מקרה כי הייתי קטן ויכול להיות שהיום הייתי נוהג אחרת. אחרי ששברתי את המנורה לא לקחתי אחריות על המעשה אלא הלכתי משם הכי מהר שיכולתי.

    השבמחק
  7. נעמי שחכתי לכתוב בעבודה אבל עשיתי אותה עם אביב פינטו!

    השבמחק